Victor : Dr?

En sak jag tänkte på under timmarna framför skolbänken idag. Doktorer. Vad har hänt med den titeln i Sverige? Det säger ingen. Man säger isånnafall läkare. Som barn är det tvärtom, där existerar inte läkare, utan endast doktorer. Man skulle till doktorn, men man skulle aldrig till läkaren. Efter barndomen försvinner det yrket och tas över av "läkare". Där satt jag djupt inne i denna tanke över varför man säger såhär. Ingen ska till doktorn längre, dem ska till läkaren. Jag är inte så insatt i vården så jag vet inte heller om det är någon skillnad på dem yrkena. Men om inte, är jag den ända som tycker det här är konstigt? Eller är det bara så att det känns barnsligt på något sätt att säga att man ska till doktorn i vuxen ålder? För att man just säger det som barn.

Dagens Fakta.

1922 hölls en folkomröstning i Sverige angående alkoholförbud, 51% röstade Mot och 49% röstade För.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0